vrijdag 30 maart 2012

Henry Thomas – Honey, Won’t You Allow Me One More Chance (1927)



“Honey, Just Allow Me One More Chance” was first heard by Dylan from a recording by a now-dead Texas blues singer. Dylan can only remember that his first name was Henry. “What especially stayed with me,” says Dylan, “was the plea in the title.” Here Dylan distills the buoyant expectancy of the love search.” (Nat Hentoff, liner notes Freewheelin’)

“Honey Just Allow Me One More Chance” is een bewerking van, of beter gezegd een “herschrijven van“ een oude pre-war blues van Henry Thomas.

Op “The Freewheelin’ Bob Dylan”, wordt de song foutief toegeschreven aan Dylan en Thomas. Er is iets voor te zeggen want de tekst verschilt nogal wat van het origineel en is waarschijnlijk door Dylan zelf geschreven

Henry Thomas werd geboren in 1874 of 75 (hij stierf waarschijnlijk rond 1950).

“Ragtime Texas”  Thomas is waarschijnlijk het meest gekend voor zijn versie van “Fishing Blues” die op de fameuze “Anthology of American Folk Music” staat. Dylan kende die.

Henry Thomas was meer dan 50 wanneer hij deze nummers opnam (geboren in 1874-5) en dus is hij meer dan ooit de link tussen de oude blues(van voor de plaatopnames) en de zgn. Pre-war blues ( van de jaren 20 – 30).

Dylan was in elk geval zeer leergierig op dat moment en wilde echt klinken alsof hij een purist was. In een zekere zin was hij dat ook omdat hij probeerde terug te gaan naar het begin, en als het even kon naar een “Library of Congress” opname.

Ik denk niet dat “Honey Just Allow Me One More Chance” op “Freewheelin’ “ een vullertje is. Ik denk dat Dylan echt zo’n oude blues wilde opnemen, al moest hij dan de tekst herschrijven en de melodie eventjes aanpassen aan wat hij zelf kon brengen.

Henry Thomas “Ragtime Texas” nam “Honey, Won’t You Allow Me One More Chance?”/”Run, Mollie, Run” op in Chicago op 7 Oktober 1927.

De plaat werd uitgebracht door Vocalion (nr. 1141)  in hetzelfde jaar.


Henry Thomas – Honey, Won’t You Allow Me One More Chance





Geen opmerkingen:

Een reactie posten