dinsdag 12 juni 2012

The Rolling Stones - Five by Five (1964)




Mijn vroegere blog “McLuhans Garden” is weg, opgedoekt door mijzelf. Ik had hem geheel gewijd aan mijn uitgebreide EP Kollektie.

Ik heb een zwak voor die EPtjes uit de sixties, het merendeel zijn Franse EP's die ik heb. Ik hou vooral van die prachtige hoezen en de soms wel verrassende keuze van de nummers.

Maar ik wou loskomen van het beperkende formaat van de EP.

Toch krijg ik nog regelmatig mails van mensen die mij vragen of “McLuhan’s Garden” terug komt. Het antwoord is NEEN.

Ik zal echter wel regelmatig nog eens een EP posten, zoals deze van de Rolling Stones die de absolute HIT was voor mijn “McLuhan’s Garden”


 


“Five by Five”  is de tweede Britse EP van The Rolling Stones en werd uitgebracht in 1964.

De hele zaak werd op een drafje opgenomen in de Chess Studios in Chicago in juni 1964. Twee maanden later werd de EP in het Verenigd Konikrijk uitgebracht  kort na hun debuut album “The Rolling Stones”.

De titel “Five by Five” slaat op de vijf songs gebracht door de Vijf Rolling Stones.

Omdat Mick Jagger en Keith Richards nog onzeker waren over hun mogelijkheden als songwriters kozen ze voor het pseudoniem “Nanker Phelge” voor "Empty Heart" en "2120 South Michigan Avenue".

De rest van het EP is samengesteld uit R & B covers van enkele van hun favoriete artiesten. Andrew Loog Oldham producete “Five by Five” en schreef zelfs de liner notes, een traditie die hier begonnen is.

“Five by Five” bereikte # 1 in het Verenigd Koninkrijk in de EP Charts.

Pure Nostalgie, maar o zo goed....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten