dinsdag 30 oktober 2012

Francis Cabrel - Un simple coup du sort




Francis Cabrel (Agen, 23 november 1953) is een Franse zanger en componist. Hij woont in Astaffort in het Franse Zuidwesten vlakbij Agen, is getrouwd en vader van drie dochters (Manon, Aurélie en Thiu).

Hij gebruikt verschillende muziekstijlen gaande van swingende blues tot Franse chanson om poëtische en meestal maatschappelijk relevante teksten te brengen. In dat kader maakt hij ook deel uit van Les Enfoirés. Hij is een van de populairste zangers in de Franssprekende landen en streken.

De niet franstaligen kennen Cabrel waarschijnlijk van "L'encre de tes yeux"

Francis Cabrel is een grote Dylan fan. Hij kent geloof ik het hele werk van de meester van buiten. Daarom waagde hij zich tot nu toe nooit aan een vertaling, laat staan een tribute.

Tot vandaag..... 





Ik heb net zijn album "Vise le Ciel" gekocht. Het zijn stuk voor stuk prachtige vertalingen van Dylan songs.

In 1965 hoort Francis Cabrel  voor de eerste keer "Like a Rolling Stone" en zijn leven verandert.

"Ik repeteerde met een kleine groep in een garage in de buurt Agen wanneer iemand die single meebracht. Het was een openbaring, donder en licht," zegt Francis .

"Ik was 16 en ik wist dat mijn muziek die richting zou inslaan. Kort daarna hoorde ik het eerste album van Leonard Cohen en alles kwam terecht.

In Frankrijk hangt de schaduw van Hugues Aufray over het werk van Dylan. Aufray is een vriend en groot bewonderaar van de Amerikaanse muzikant. Hij bracht een deel van zijn carrière door met het vertalen van Dylan.
  
"Dylan is een constante overbelasting van beelden” zegt Cabrel. “In dezelfde zin  kunnen er vijf of zes sterke beelden zitten en de Franse taal laat ons niet toe deze allemaal te vatten. Ik heb daarom geprobeerd om alles zo vloeiend mogelijk te laten klinken en toch kort bij het oorspronkelijke idee te blijven”.

Als ze dan niet revolutionair zijn , toch zijn de nieuwe versies van Cabrel zeker de moeite waard. Een soort vermenging van Dylan en Cabrel. De synthese van de persoonlijkheid Dylan en deze van Cabrel, tussen folk en Franse chansons.

Dit is "Simple twist of Fate" of "Un simple coup du sort"




Een absolute aanrader. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten