zondag 23 juni 2013

Op de draaitafel : Tom Rush (1965)



We blijven even bij de folk.

Folkzanger/gitarist Tom Rush wordt in Portsmouth, New Hampshire, geboren. Hoort thuis in het rijtje Fred Neil, Hoyt Axton, Michael Murphey, maar ook John Prine en Steve Goodman.

Als hij studeert aan de Harvard University tekent hij een contract bij Elektra. Maakt vanaf '64 talloze elpees met daarop materiaal van o.a. Joni Mitchell ('Circle Game'), James Taylor ('Something In The Way She Moves') en Jackson Browne ('These Days').

Jesse Winchester en Browne hebben hun bekendheid deels aan Rush te danken, die als eerste gebruik maakt van hun composities.

In '70 tekent Rush een contract bij Cbs, voor welk label hij Tom Rush, Wrong End Of The Rainbow, Merrimack County en het ietwat teleurstellende Ladies Love Outlaws opneemt. Op de laatstgenoemde plaat assisteren o.m. Jeff 'Skunk' Baxter, Elliot Randall en het echtpaar James Taylor Carly Simon.

Dit was zijn eerste plaat voor Elektra.

Een vriend van mij kwam er mee af omdat hij van deze plaat “The Cuckoo” had leren spelen. Vanaf dan is de plaat niet meer weggeweest uit mijn (ons) leven.

Na “the Cuckoo” heb ik mijn vingers kapot geoefend op het prachtige “Panama Ltd” van Bukka White, maar wist ik toen veel wie dat was.

En dan is er ook “Poor Man” de melodie en de gitaar lick. Dylan heeft hem gebruikt voor “the Ballad of Hollis Brown”


The Cuckoo



Poor Man



The Panama Ltd.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten